Debatforum

    1. Den Ædle Ottefoldige Vej

      Den Buddhistiske vej til frigørelse. Om ret forståelse, ret tænkning, ret tale, ret handling, ret levebrød, ret bestræbelse, ret opmærksomhed og ret koncentration.

      10
      beskeder
    2. Theravada Buddhistisk Meditation

      Om indsigts meditation (Vipassana), åndedræts mindfulness (Anapanasati) og andre meditationsformer, der kan henføres til de klassiske tekster.

      19
      beskeder
    3. Åben Dhamma

      Åbne og ustringente debatter om emner af Theravada buddhistisk relevans. Ordet er mere frit end under øvrige Theravada kategorier.

      22
      beskeder
    1. Nutidig Theravada Buddhisme Internationalt

      Spørgsmål, svar og debatter om theravada buddhismen i vore dage rundt om i verden.

      4
      beskeder
    2. Nutidig Theravada Buddhisme i Danmark

      Spørgsmål, svar og debatter om theravada buddhismen i vore dage i Danmark.

      3
      beskeder
    1. Suttaerne - Hvad Buddha Sagde

      Uddybende spørgsmål og debatter vedrørende Buddhas ord som de er fremført i suttaerne. Henvender sig især til de, der ønsker at udvikle deres kendskab og forståelse af de klassiske tekster.

      4
      beskeder
    2. Abhidhamma - Buddhistisk Psykologi

      Uddybende spørgsmål og debatter vedrørende abhidhamma læren. Henvender sig især til de, der ønsker at udvikle deres kendskab og forståelse af de klassiske tekster om abhidhamma.

      1
      besked
    3. 3
      beskeder
    1. Meddelelser

      Nyt fra administrationen.

      3
      beskeder
    2. Forslag, Support og Fejlmeldinger

      Forslag til forbedring af forum og brugeroplevelse modtages gerne. Problemer og spørgsmål af teknisk art hører også til her.

      • Endnu ingen indlæg
    3. Forumregler   (1.350 besøg til dette link)

      Generelle regler, vilkår og retningslinjer for brug af Dansk Theravada Forum. Gør dig venligst bekendt med disse før dit første indlæg.

  • Emner

  • Indlæg

    • Afhængig Oprindelse (Dependent Origination)
      Af sep22 · Besvaret
      Her er min forståelse af det. En mental fabrikation kan f.eks. være noget lignende "Jeg er en fantastisk tennisspiller." Tanker som denne er beregnet til at opbygge et selvbillede af os selv. Du tror ting som "Jeg er en idiot" eller "Jeg er meget smartere end den fyr". Så vi fabrikerer en identitet af os selv gennem vore tanker, følelser, perceptioner, osv. Dette er mentale fabrikationer og vi opfatter dem som virkelighed - jeg er denne person med disse egenskaber. Disse påfund har ingen iboende kerne. De er forbigående - de optår og de forgår. Men vi fortsætter med at tænke på dem i faste baner. Det er her uvidenhed ligger. Hvis vi klart oplevede disse mentale formationers sande natur ville sindet klart se igennem dem, men indtil vi er oplyste, fortsætter vi med at forholde os til verden på denne måde, som har sin rod i uvidenhed og i sidste ende fører til lidelse.
    • Afhængig Oprindelse (Dependent Origination)
      Af proto · Skrevet
      Jeg forsøger at komme til klarhed omkring "afhængig oprindelse" af dukkha. Det meste af den logiske progression giver nogen mening for mig, bortset fra det sidste trin: Dukkha skyldes krav og begær;Krav og begær afhænger af følelser;Følelser afhænger af kontakt;Kontakt forbinder til verden via de seks sanser;De seks sanser befinder sig inden for sind-krop komplekset;Sind-krop komplekset afhænger af bevidsthed;Bevidsthed er en mental formation;Mentale formationer udspringer af uvidenhed.Mentale formationer udspringer af uvidenhed? What? Jeg er virkelig forvirret over dette trin. Kan nogen forklare, hvordan det fungerer? Hvordan er processer afhængige af uvidenhed? Det forekommer mig at være den anden vej rundt eller hvad ... Jeg mangler helt klart et kritisk stykke forståelse her, og jeg føler, at en vis indsigt i dette trin ville fremme min forståelse af Dhamma. Tak for svarene.
    • Software opgradering
      Af steen · Skrevet
      Dansk Theravada Forum er netop blevet opdateret til nyeste version af dets underliggende community software. Desværre fulgte der ikke en dansk oversættelse med. Vi beklager evt. ulemper derved og vil gradvist oversætte tingene efterhånden som vi får tid.
    • Så Mange Metoder
      Af asketen · Besvaret
      Ja, når man starter på at udforske buddhismen, kan mangfoldigheden af ​​forskellige traditioner være overvældende. Jeg har svært ved at forholde mig til de Zen lærdomme du nævner. Zen - med dens lidt "shiny" fremtræden - var min første introduktion til buddhismen. Så opdagede jeg den meget anderledes form for Buddha i Suttaerne, som Theravada er baseret på. Denne Buddha talte ikke i koaner eller gåder, men gav en meget direkte respons og tog klart afstand fra abstraktioner.

      Den eneste måde at komme til klarhed på er at udforske forskellige systemer og se, hvad der virker bedst for dig. Personligt finder jeg meditations metoderne fra Suttaer og og de tidlige kommentarer - dvs. anapanasati og vipassana - de mest effektive. Resultaterne af din praksis bør blive tydelig i løbet af et par måneder. Hvis du opdager, at du er blevet en mere fredelig, rolig og venlig person, der gradvist bliver mindre afhængig af sanselige nydelser, så er du på rette spor.
    • Så Mange Metoder
      Af sep22 · Skrevet
      Jeg er noget forvirret med hensyn til de mange forskellige metoder vedrørende praksis.

      Hvis det, som Buddha underviste, var det som Theravadin skoler siger, hvorfor skulle man så ændre denne belæring og praksis? - Jeg har Zen venner og deres praksis er vidt forskellig fra Vipassana / Samatha som jeg forstår det. Goenka teknikken for eksempel synes at holde sig til de traditionelle Vipassana teknikker og lover fuldt udbytte - så hvorfor er der praksisser som Koan, Hua-tou, Shikantaza, osv, osv?

      Jeg føler mig ofte som et barn i en slik butik - en forvirrende masse at vælge imellem så jeg ikke ved hvad jeg skal vælge og ændrer praksis som vinden blæser.